
Przy planowaniu czegokolwiek ludzie mają tendencję do zbytniego wybiegania w przód. Oczywiście wizualizacja celu jest bardzo ważna, ale nie możemy zapomnieć o drodze do celu. Bo właściwie w jaki sposób masz dotrzeć do punktu docelowego ? Twoim zadaniem jest założenie firmy, więc jak dojść do tego etapu ?
Krok po kroku, co powinieneś przemyśleć i zrobić zanim założysz firmę.
- ZNAJDŹ POMYSŁ – to podstawa. Chyba nie muszę Cię przekonywać, że musisz mieć pomysł na swój biznes zanim założysz firmę.
- ZWERYFIKUJ GO – zbadaj potencjał swojego pomysłu. Podziel się nim ze swoimi znajomymi. Często samo wypowiedzenie tego co ma się w głowie na głos uświadamia nam, że to co mieliśmy w głowie to chaos, który tylko tam miał sens. Poddaj swój pomysł krytyce najbliższych. Być może odwiodą Cię od pomysłu, który tylko Tobie wydaje się sensowny. A może dodadzą coś do Twojego pomysłu, dzięki czemu twoja firma będzie bardziej konkurencyjna i osiągnie wielki sukces. Zanim założysz firmę powinieneś zbadać czy jest zapotrzebowanie na produkt lub usługę, którą chcesz oferować. Postaraj się dotrzeć do Twoich potencjalnych klientów i sprawdź czy na rynku jest miejsce dla Twojej firmy.
- FINANSOWANIE – rozważ w jaki sposób sfinansujesz swoją firmę. Czy masz na tyle oszczędności ? Może jakaś dotacja ? Pożyczka ? – jak tak, to jaka ? Bank ? Rodzina ?
- FORMA PRAWNA I FORMA OPODATKOWANIA – zakładasz działalność gospodarczą, czy spółkę ? Jaki podatek będę płacił ? Na te pytania musisz odpowiedź już zanim założysz firmę. Sprawdź co w kontekście tego punktu może oznaczać data 31 marca 2018.
- WYMYŚL FIRMĘ – zaskoczony ? Może niektórzy nie. Coś co potocznie nazywamy firmą, wcale nią nie jest. Firma to inaczej nazwa, którą przedsiębiorstwo się posługuje. Przy wymyślaniu nazwy weź pod uwagę, że niektóre formy prawne mają swoje wymagania co do nazwy.
- KANAŁ DYSTRYBUCJI – komu i w jaki sposób będziesz sprzedawał swój produkt lub usługę ? Zanim założysz firmę musisz dokładnie przemyśleć kim jest twój klient i w jaki sposób dotrzesz do niego żeby mu coś sprzedać. Sklep stacjonarny, internetowy ? A może połączysz oba rozwiązania ?
- MARKETING – w jaki sposób klient dowie się o istnieniu Twojej firmy. Szansa, że pierwszy klient przyjdzie do Ciebie bez „zaproszenia” jest bliska zeru.
- LICENCJE, ZEZWOLENIA – sprawdź czy do działalności Twojej firmy są potrzebne specjalne zezwolenia, koncesje. Zdobądź odpowiednie licencje zanim założysz firmę.
Pamiętaj, że do założenia firmy można się przygotować. Spróbuj przewidzieć trudności, które mogą czekać na Ciebie w przyszłości i zawczasu znajdź rozwiązanie. Im więcej sytuacji przewidzisz zanim założysz firmę, tym masz większe szanse na jej sukces.