Powszechnie znanym faktem jest, iż dzieci mają o wiele większą łatwość w przyswajaniu języka obcego niż dorośli. Jak wykorzystać ten fakt i kiedy zacząć uczyć dzieci języków obcych? To pytanie zadaje sobie coraz więcej rodziców, którzy chcieliby, aby ich dzieci były tak zwanymi obywatelami świata.
Pedagodzy są w tej materii jednomyślni – lepiej jest zacząć uczyć dziecko języka wcześniej niż później. Dzieci najszybciej uczą się nowych rzeczy przed ukończeniem szóstego roku życia. Warto zapisać dziecko na kurs nauczania języka obcego jeszcze zanim pójdzie do pierwszej klasy. Co prawda wiele przedszkoli oferuje naukę języka, jednak często zdarza się, że zajęcia są prowadzone źle, nie są dostosowane programowo do wieku dzieci i ich indywidualnych możliwości.
Uczenie małych dzieci odbywa się w zupełnie inny sposób, niż w przypadku młodzieży czy dorosłych. U dorosłych nauka języka obcego opiera się na zapamiętywaniu. Dzieci nie mają jeszcze wykształconego nawyku zapamiętywania. Sporym problemem dzieci jest także bark umiejętności uczenia się a także trudności w skoncentrowaniu uwagi. Dlatego tez nauczanie dzieci powinno się opierać głównie na komunikacji i skojarzeniach. U najmłodszych dopiero z wiekiem wykształca się pamięć krótkotrwała i długotrwała i dopiero wtedy zaczyna się tak zwane „wkuwanie” słówek w obcym języku.
Pomimo tego dzieci uczą się o wiele szybciej niż dorośli. Dzieje się tak, dlatego że dzieci łatwiej i szybciej przyswajają „melodię języka”. Z czasem wpływ języka ojczystego i nawyki językowe są znacznie silniejsze. Po około ósmym roku życia kończy się ponadto okres ta zwany bezakcentowy, czyli wpływ akcentu mowy ojczystej.
Uczenie maluchów języka innego niż ojczysty może być bardzo skuteczne, jednak prowadzący zajęcia musi uwzględnić cechy rozwojowe dzieci, przede wszystkim myślenie konkretne i pamięć mechaniczną. Dzieciom w czasie zajęć z języka obcego trzeba stworzyć sytuację przypominającą rzeczywistość. Dziecko nie może siedzieć spokojnie w ławce, gdyż szybko się tym znudzi. Trzeba postawić na ruch i działanie. Dzieci szybko przyswoją wyrażenia z piosenek, wyliczanek i wierszyków. Oczywiście dobrym sposobem jest nauka przez zabawę. Trzeba przy tym wykorzystywać muzykę, rytmikę i rytm.