Jak powinna wyglądać dieta seniora?

W przypadku osób starszych, właściwy dobór diety jest szczególnie istotny, ponieważ może znacznie wpłynąć na ich stan zdrowia. Jak skomponować dietę seniora, by zagwarantować mu wszystkie niezbędne składniki odżywcze i witaminy, a jednocześnie uczynić ją prawdziwie smaczną?

Dieta ma niebagatelny wpływ na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. ,,Jesteś tym, co jesz”, mówi popularne powiedzenie – i w istocie, w dużym skrócie można tak podsumować znaczenie naszego jadłospisu. Im zdrowszy i bardziej urozmaicony, tym większa szansa, że będziemy cieszyć się lepszym zdrowiem i dłuższym życiem. W przypadku seniora, którego starzejący się organizm potrzebuje szczególnego wsparcia, szczególnie warto zwrócić na to uwagę.

Co powinna spożywać osoba starsza, aby poprawić swój stan zdrowia i samopoczucie? Nie ma jednoznacznej recepty, ale istnieje kilka zasad, których warto przestrzegać.

Ograniczanie tłuszczy

Oczywiście, tłuszcze są niezbędnym elementem zbilansowanej diety. Ważne jednak, żeby pochodził z dobrych źródeł, na przykład ryb czy awokado. Tłuszcze trans, obecne zwłaszcza w pokarmach podlegających długotrwałemu smażeniu, mogą zwiększyć ryzyko nadciśnienia i problemów z krążeniem. Należy również uważać na zły cholesterol, którego głównym źródłem również są przetworzone, smażone potrawy. Nie należy natomiast obawiać się jajek – dwa, trzy w tygodniu powinny wpłynąć na zdrowie seniora raczej pozytywnie.

Bogactwo witamin

Polscy seniorzy mają tendencję do spożywania posiłków sutych, opartych w głównej mierze na mięsie, z jedynie skromnym dodatkiem surówki. Może warto jednak zmienić proporce i uczynić warzywa głównym składnikiem posiłków? Warzywa to w końcu bogate źródło witamin i błonnika, niezbędnego do sprawnego funkcjonowania m.in. układu pokarmowego.

Jarzyny najlepiej przygotowywać na parze – to pozwoli zachować witaminy w nich obecne. Seniorowi na pewno zasmakuje na przykład bogata sałatka z dodatkiem chudego mięsa i dressingu. Warto pamiętać o tym, by posiłki dla osoby starszej były dostatecznie miękkie nie zawierały twardych kawałków czy chrząstek i.

Komponując dietę dla seniora, warto zwrócić nie tylko na jej składniki, ale również sposób przygotowywania dań. Jest to również ważne kryterium przy wyborze placówki opieki dla osób, które nie mogą już mieszkać samodzielnie. Dom opieki Warszawa gwarantuje osobom starszym zbilansowane posiłki, pozwalające utrzymać dobre zdrowie i samopoczucie.