Czy jest ktoś, kto nigdy nie spotkał się z jakąś formą reklamy zewnętrznej typu outdoor? Dzisiaj są niezwykle popularne i występują w ogromnej ilości typów i rozmiarów. Nie wszystkie jednak są na tyle skuteczne, by inicjowały proces zakupowy u Klienta. Od czego zależy ich skuteczność? Przeczytaj o tym poniżej!
Najważniejsze rodzaje reklam zewnętrznych
Zajmijmy się na początku wszystkimi typami reklam outdoorowych, które można zobaczyć. Są to m.in.:
- reklamy wielkoformatowe;
- billboardy;
- banery;
- reklamy przestrzenne;
- szyldy;
- kasetony;
- reklamy mobilne (naklejki na samochodach i platformy reklamowe w formie przyczepy);
- reklamy miejskie citylight (na przystankach i strefach ogłoszeniowych);
- info screeny;
- ulotki drukowane;
- gazetki;
- ekrany np. w autobusach;
- ekrany bankomatów, automatów biletowych, automatów z przekąskami, etc.
To niemal pewne, że te rodzaje reklam widzisz wielokrotnie każdego dnia. Czym się charakteryzują?
Reklamy wielkoformatowe zewnętrzne – charakterystyka i skuteczność
Do nośników reklamowych o sporej powierzchni można zaliczyć zwłaszcza:
- banery;
- billboardy;
- reklamy mobilne na przyczepach samochodów.
Dla wielu billboardy to klasyka reklamy outdoorowej. Są to wielkoformatowe reklamy umieszczane zwykle w przygotowanych do tego miejscach. Nośników tych nie można łatwo przenosić, dlatego trzeba bardzo dobrze przemyśleć, w jakim miejscu należy je zainstalować, by wywoływały odpowiedni efekt. Billboardy są stałymi elementami krajobrazu miejskiego, a ich projekty niejednokrotnie są zachwycająco szczegółowe.
Innym typem wielkopowierzchniowych reklam jest baner reklamowy. To mobilna forma prezentowania produktu lub usługi zwykle montowana na elastyczne opaski zaciskowe. Dzięki wysokiej wytrzymałości na warunki atmosferyczne i możliwości łatwego przenoszenia baner reklamowy może być wykorzystywany w przeróżnych miejscach. Nie ma też ryzyka jego uszkodzenia przy demontażu i ponownym montażu. Banery są prostszymi w swej formie od billboardów typami reklamy.
Szczególną grupą nośników reklamowych są egzemplarze mobilne umieszczane na przyczepach samochodowych. Takie formy reklamy łączą przekaz wizualny z dźwiękowym, a przy tym są w pełni mobilne. Stosuje się je najczęściej w kapaniach reklamowych promujących wydarzenie regionalne np. koncert lub otwarcie nowego obiektu.
Skuteczne reklamy stacjonarne o mniejszej powierzchni
O skuteczności przekazu reklamowego nie zawsze świadczy wielkość nośnika. Potwierdzają to kasetony, które widzisz na każdym kroku. Kasetony reklamowe to nośniki stacjonarne zewnętrzne, które promują nazwę, logotyp lub slogan kojarzący się z konkretną marką. Kaseton reklamowy jest pewną formą reklamy przestrzennej, ponieważ zbudowany jest z płyty o grubości kilkunastu centymetrów. To również reklama świetlna, chociaż nie każdy Klient decyduje się na dodatkowe podświetlenie wewnętrzne. Kaseton utrwala w świadomości przechodniów nazwę firmy wraz z jej lokalizacją. To pozwala w dowolnym momencie przypomnieć, w którym miejscu galerii handlowej, dzielnicy czy miasta znajduje się dana marka.
Wyjątkowe typy reklamy outdoorowej
Omawiając nośniki reklamowe zewnętrzne trudno nie wspomnieć o dibondach i literach 3D. Dibond to rodzaj kompozytowego materiału, który wykonany jest z aluminiowych arkuszy, pomiędzy którymi znajduje się wypełnienie z tworzywa sztucznego (polietylenu). Zastosowanie aluminium pozwala na oklejenie frontu, umieszczenie tablic magnetycznych czy naniesienie farby. Natomiast rdzeń polietylenowy wpływa na możliwość dowolnego kształtowania nośnika. Dibond może służyć jako ekskluzywna forma reklamy i bardzo wytrzymały nośnik zewnętrzny odporny na działania warunków atmosferycznych.
Inny typ reklamy to litery 3D. Świetnie sprawdzają się zwłaszcza w pobliżu siedziby firmy. Są to stacjonarne outdoorowe nośniki zwykle podświetlane od wewnątrz, które stale przekazują informacje widzącym je osobom. Litery 3D mają tę zaletę, że są widoczne z ogromnych odległości bez względu na porę dnia i nocy. Przykuwają wzrok i zapadają w pamięć odbiorców.
Źródło: Reklama zewnętrzna – czym jest i jakie są nośniki reklamy zewnętrznej (outdoor) (dostęp: 20.07.2022)