Wiele przedsiębiorstw coraz częściej decyduje się na internetowe systemy rezerwacji wizyt. Jest wiele plusów wprowadzenia takiego rozwiązania, szczególnie w przypadku, gdy trzeba obsłużyć dużą ilość klientów, z których większość przyzwyczaiła się do korzystania z zasobów internetu.
Urządzenia elektroniczne powodują, że za ich pomocą następuje komunikacja ze światem zewnętrznym. Nowe technologie motywują społeczeństwo do zmian a najbardziej czujni powinni być właściciele przedsiębiorstw. Nie mogą oni przegapić żadnej szansy na rozwój swojego biznesu.
Zalety rezerwacji online
Właściciele firm decydują się na inwestycję w system rezerwacji online z wielu powodów:
- jest dostępny 24 godziny na dobę – klient otrzymuje możliwość umówienia się na wizytę wtedy, kiedy mu to pasuje. Nie musi dostosowywać swojego czasu do godzin pracy danej firmy,
- pełna koncentracja na wykonywanych usługach – szczególnie przydatne w firmach jednoosobowych, gdy właściciel musi wybrać między obsługą klienta a odebraniem telefonu czy zapisaniu jakiejś informacji. Posiadanie takiego rozwiązania daje klientowi wybór między formami komunikacji,
- możliwość rezerwacji last minute – posiadanie systemu rezerwacji online zmniejsza ryzyko występowania „okienek” między wizytami. Badania dowodzą, że wiele wizyt umawianych jest na ostatnią chwilę, nawet po godzinach zamknięcia zakładu,
- oszczędność czasu – pracownicy nie muszą odbierać telefonów ani wpisywać danych do kalendarza. Mogą poświęcić ten czas na sprawniejszą obsługę aktualnych klientów,
- podążanie za trendami – klienci dostrzegają, że przedsiębiorstwo chce się rozwijać i korzystać z nowych technologii,
- brak pomyłek – nie dochodzi do nieporozumień na linii usługodawca-klient. Wizyta jest poprawnie wprowadzona w kalendarz, generowane jest także potwierdzenie umówionego spotkania,
- zanik bariery psychologicznej – ważne szczególnie podczas odwoływania wizyty. Klient nie czuje skrępowania, gdy jest zmuszony zrezygnować z pierwotnego terminu a przedsiębiorstwo może wystawić w kalendarzu pusty termin, który może wykorzystać inna osoba.
Wady rezerwacji online
Mimo wielu niewątpliwych zalet, można także dostrzec niedogodności w prowadzeni systemu rezerwacji online, jak:
- trudna synchronizacja kalendarza – nie ma możliwości, aby wszyscy klienci korzystali z rezerwacji elektronicznych. Należy być czujnym i sprawnie uzupełniać kalendarz również o te wizyty, na które umówiono się telefonicznie,
- czasochłonna i kosztowna inwestycja – na wprowadzenie takiego rozwiązania należy poświęcić pewną ilość czasu i zasobów finansowych. Konieczna jest także nauka sprawnego operowania systemem oraz przekonanie i radzenie klientom, jak z niego korzystać,
- wymóg dostępu do sieci – prowadzenie kalendarza online wymaga dostępu do internetu.
Aplikacje
Duże firmy zlecają tworzenie oryginalnych aplikacji do rezerwacji online. Dzięki temu zyskują nie tylko dostęp do takiego systemu, ale także wsparcie specjalistów i reklamę w mediach społecznościowych. Za pomocą aplikacji klienci, którzy skorzystali z usług danego przedsiębiorstwa mogą wymieniać się informacjami na jego temat, wstawiać komentarze a także oceniać każdy aspekt działalności. Użytkownicy też pochwalają to rozwiązanie, ponieważ w jednym miejscu mogą dowiedzieć się wszystkiego o danej firmie. W ten sposób znajdą np. najbliższą placówkę bez konieczności szukania informacji w internecie.