Zakupy w biznesie są konieczne. Nie chodzi tylko o stałe zaopatrzenie. Najistotniejszy jest bowiem ciągły rozwój, wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów. Niezwykle ważne jest to, by zakupy zwróciły się z nawiązką. Dlatego konieczna jest optymalizacja procesów zakupowych.

Zakupy w biznesie to przemyślany proces

Każdy proces zakupu składa się z dwóch podstawowych części. To sourcing i procurement. Sourcing polega na rozpoznawaniu potrzeb, poszukiwaniach, negocjacjach. Ostatnim etapem sourcingu jest wybór dostarczyciela. W tym momencie rozpoczyna się już kolejny etap. Podczas procurementu dokonują się umowy, następuje odbiór towaru lub usługi, a na końcu również transakcje. Oba te procesy są niezwykle istotne, a nie bez znaczenia pozostaje także wdrożenie otrzymanych innowacji, towarów, usług. Dlatego coraz częściej firmy korzystają z opcji outsourcingu i doradztwa zakupowego.

Zalety outsourcingu i doradztwa zakupowego

Outsourcing to nic innego, jak tylko przeprowadzanie sourcingu za pośrednictwem firmy zewnętrznej. Taki usługodawca posiada zazwyczaj wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu zakupami. Istotną kwestią jest tu także baza sprawdzonych dostawców. Z pomocą doświadczonych specjalistów można z łatwością określić cele i strategię ich osiągnięcia. Proces negocjacji również przebiega bezproblemowo, ponieważ to zewnętrzny usługodawca nim zarządza. Znajomość różnorodnych branży, długa lista partnerów i ciągła obserwacja konkurencji – to przewaga, która pozwala zyskać naprawdę wiele korzyści. Jakie są efekty? To przede wszystkim:

  • niższe koszty zakupu towarów i usług,
  • wdrożenie efektywnych, a często także innowacyjnych rozwiązań,
  • oszczędności płynące z niższych kosztów i wprowadzonych zmian,
  • przyjazne i trwałe relacje z nowymi partnerami,
  • stała współpraca ze sprawdzonymi dostawcami.

Nadzór nad wdrażaniem zakupionych towarów i usług

Warto korzystać z usług firm, które nie tylko oferują pomoc w dokonywaniu trafnych wyborów, ale także nadzorują proces ich wdrażania. Niejednokrotnie wybór pada na nowoczesne technologie, rozwiązania IT, usługi firm zagranicznych. Zaproponowane przez doradców rozwiązania powinny zostać wykorzystane w taki sposób, by rzeczywiście przyniosły efekty. Celem jest generowanie zysków i oszczędności. Aby ten cel osiągnąć, konieczna będzie wiedza i doświadczenie. Dlatego ostatecznym potwierdzeniem jakości wybranych towarów i usług jest zwrot kosztów i stopniowo generowane zyski płynące z ich zastosowania. Firma zewnętrzna oferująca nadzór nad realizacją to w praktyce wieloletni partner biznesowy. Takie relacje skutkują pozytywnymi zmianami także w przyszłości. Odpowiednio nakreślona ścieżka rozwoju i jej wdrażanie to podstawa sukcesu. Dlatego warto korzystać z usług firm takich jak Optibuy: http://optibuy.com/doradztwo-zakupowe/.

Firma musi generować zyski. Zadziwiające mogą być korzyści płynące z optymalizacji procesów zakupowych. To niejednokrotnie oszczędności sięgające milionów złotych. Największe firmy doceniają zwłaszcza outsourcing i usługi z branży doradztwa zakupowego.