Pierwsze promienie wiosennego słońca to jasny sygnał dla fanów jednośladów – czas przygotować swoje rowery! Dla jednych to jedynie odkurzenie i zadbanie o odpowiednie ciśnienie w kołach, podczas gdy inni szukają nowinek i chcą udoskonalić swoje maszyny. Popularną, dość prostą w wykonaniu i bardzo ciekawą w użytkowaniu jest metoda, która nosi nazwę: konwersja roweru na elektryczny. Co kryje się pod tym hasłem?

Przerobienie roweru na elektryczny – czy to możliwe?

Rowery elektrycznie nie są żadną nowością na naszym rynku. Jednak ze względu na cenę niewielu Polaków zdecydowało się na porzucenie dla nich swoich klasycznych jednośladów. Bardziej ekonomiczną, a równie efektywną alternatywą jest konwersja roweru na elektryczny za pomocą gotowych zestawów marki ZibiBike.pl. Polega ona na samodzielnym zamontowaniu silnika elektrycznego do roweru oraz baterii, która go zasila. Nie ma potrzeby kupowania nowego roweru – wszystkie podzespoły zamontujemy na naszym obecnym rowerze (są małe wyjątki, ale tym później).

Zestaw elektryczny do roweru – cena, składowe, czy warto?

Zacznijmy od końca. Rowery ze wspomaganiem elektrycznym to wielkie ułatwienie dla osób, które z różnych przyczyn muszą odmawiać sobie tradycyjnego pedałowania. Może to być choroba, problemy z kondycją, wiek itd. Niektórzy po prostu lubią jeździć rowerem, ale nie męczyć się przy tym nadmiernie. Niewielki nakład sił, zwłaszcza latem, pozwala zachować świeżość i energię na pozostałą część dnia – rowery z napędem elektrycznym doskonale nadają się dla osób, które dojeżdżają do pracy lub szkoły. Czy warto – zdecydowanie tak!

Gotowe zestawy do przeróbki roweru: https://zibibike.pl/15-zestaw-elektryczny-do-roweru

Zestaw elektryczny do roweru ZibiBike to koszt około 2 000 zł. W cenie liczony jest silnik elektryczny do roweru, bateria oraz przewody do ich podłączenia. Każdy klient otrzymuje dostęp do aplikacji na urządzenia z Androidem i iOS, które pozwalają monitorować zużycie baterii, prędkość, liczbę przejechanych kilometrów itd. Konwersja roweru na elektryczny może dotyczyć zarówno napędu na przód, jak i na tył. Czym się różnią? Napęd elektryczny do roweru z silnikiem w przednim kole jest lepszy do jazdy miejskiej, podczas gdy silniki montowane w tylnym kole pasują bardziej do jazdy po nierównym terenie.

Jak przerobić rower na elektryczny?

Teraz nieco bardziej praktycznych informacji. Kupując zestaw elektryczny do roweru dostajemy trzy główne elementy: silnik, baterię i przewody. W narzędziu konfiguracyjnym na stronie ZibiBike możecie w łatwy sposób skompletować taki zestaw, jaki najlepiej odpowiada waszym potrzebom. Do jazdy miejskiej polecamy silnik elektryczny do roweru o mocy 250W. Montuje się go w przednim (lub tylnym) kole, w miejscu piasty. To najdłuższy etap konwersji roweru. Możecie też kupić gotowy element, czyli przednie koło z zaplecionym silnikiem, wówczas przerobienie roweru na elektryczny trwa symboliczny kwadrans.

Fot. Zestaw do przeróbki roweru z Zibibike.pl

W zależności od mocy, która to decyduje o zasięgu roweru wspomaganego elektrycznie, baterie mogą mieć różną wielkość i sposób montażu. Te mniejsze mają kształt bidonu i montowane są na ramie roweru, podczas gdy większe instaluje się na bagażniku, używając specjalnego stelaża. Konwersja roweru na elektryczny z napędem na przód wymaga jednego przewodu do podłączenia podzespołów, wersja z silnikiem z tyłu wymaga dwóch przewodów. I to tyle! Prawda, że proste?