Sen jest jednym z najważniejszych procesów zachodzących w naszym organizmie. To bardzo istotny element dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego. Podczas snu regenerują się wszystkie układy naszego ciała – nawet te, które muszą cały czas pracować. Podczas snu mogą jednak spowolnić swoją działanie. Sen to w końcu jedyny moment, gdy odpocząć i oczyścić się może nasz mózg, od którego zależy przecież sprawne działanie naszego całego organizmu. Jednak, by te wszystkie pozytywne aspekty zachodziły, ważna jest też jakość snu – przede wszystkim zachodzenie wszystkich jego faz.

Ważna jest dobra organizacja otoczenia

Wiele czynników wpływa na jakość snu i można je podzielić na dwie kategorie: czynniki środowiskowe, czyli nasze otoczenie oraz ogólnie mówiąc – stan naszego organizmu. W pierwszej kolejności zajmijmy się otoczeniem. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że odpowiednie zaciemnienie i cisza pozwalają nam zasnąć. Światło słoneczne w naturalny sposób wpływa na produkcję melatoniny. Sztuczne źródła światła zaburzają ten proces, dlatego na około godzinę przed snem nie powinno się korzystać z laptopa i smartfona. Lepiej też wyłączyć telewizor – pozwoli nam to się uspokoić i szybciej zaśniemy. Kolejną kwestią jest wygoda. O wiele lepszy sen będziemy mieli na wygodnym łóżku i korzystając z wygodnej poduszki. W tym przypadku duże znaczenie mają indywidualne preferencje, ale też choroby. W teorii najlepiej śpi nam się na materacu o średniej twardości. Zdarza się jednak, że z powodu masy ciała, urazów lub przewlekłych boleści, lepiej zdecydować się na inny rodzaj materaca. Temperatura otoczenia też -wpływa na jakość snu – lepiej zasypia się nam w chłodniejszej temperaturze, czyli około 17-20 stopni. Pamiętajmy też, że bardzo ważne jest wietrzenie pomieszczenia, w którym śpimy.

Zdrowie fizyczne i psychiczne również na sen wpływa

Zaburzyć sen mogą też pewne dolegliwości fizyczne i psychiczne. Jeśli jesteśmy zestresowani, mamy nerwicę lub depresję, to takie stany odbijają się również na naszym śnie. Podobnie, jak wszelkie dolegliwości bólowe spowodowane stanami zapalnymi lub urazami. One również mogą skutecznie przeszkodzić nam w wysypianiu się. W przypadku tych ostatnich istotne są ćwiczenia i wspomniany wcześniej wygodny materac. Z kolei zarówno na psychiczne niepokoje, jak i dolegliwości bólowe, pozytywnie wpływają preparaty z konopi. Pozwalają się rozluźnić, odstresować i zmniejszają odczuwanie bólu. Nie musimy się obawiać działania odurzającego, ponieważ konopie siewne to nie ta sama roślina, z której robi się popularny narkotyk. Są one natomiast coraz bardziej popularne i wykorzystuje się je nie tylko dla zdrowia i urody, ale też w różnych gałęziach gospodarki. Robi się z nich nawet plastik konopny. Na bóle i nerwy pomagają też inne naturalne i delikatne w działaniu zioła. Oczywiście może też się zdarzyć tak, że to za mało i konieczne jest leczenie farmakologiczne lub/i psychoterapia. Warto też wyeliminować źródło bólu, a nie jedynie leczyć jego skutki. Bezsenność może też być spowodowana bezdechem sennym, który może mieć wiele różnych przyczyn. Od problemów z układem oddechowym, przez otyłość lub palenie papierosów, po nieprawidłową budowę żuchwy. Bezdech objawia się chrapaniem i nie należy go ignorować, a znaleźć i wyeliminować jego źródło.