Zaparcia należą do problemów, z którym chyba każdy spotkał się w swoim życiu chociaż raz. Najczęściej są przyczyną nieodpowiedniej, ubogiej w błonnik diety, mogą być jednak spowodowane także poważnymi chorobami ogólnoustrojowymi, takimi jak cukrzyca, endometrioza czy niedoczynność tarczycy. Jakie czynniki sprzyjają zaparciom i, co najważniejsze, jak z nimi walczyć?

Czym są zaparcia?

O zaparciach możemy mówić wtedy, gdy treść jelitowa zalega w układzie pokarmowym dłużej niż zwykle (przeważnie w jelicie grubym) bądź problemem jest samo jej wydalenie z odbytnicy. Dłuższe przebywanie treści jelitowej jest przyczyną jej zagęszczenia, co wiąże się z utwardzeniem stolca, który znacznie trudniej wydalić w takiej formie. W takiej sytuacji pomocne mogą okazać się środki farmakologiczne.

Wyróżniamy cztery rodzaje zaparć:

  • Przypadkowe – zwykle jest to zaparcie jednostkowe, spowodowane na przykład brakiem komfortu w trakcie podróży czy sytuacją stresową. Mówimy o nim także wtedy, gdy przyczyną jest nagła zmiana stylu odżywiania się.
  • Krótkotrwałe – w tym przypadku zaparcia nawracają, jednak występują także okresy prawidłowego wypróżniania się. To sytuacja alarmująca, która powinna skłonić nas do wizyty u lekarza.
  • Przewlekłe – stały problem jelitowy, charakterystyczny zwłaszcza u osób przewlekle chorych i starszych.
  • Idiopatyczne – najczęściej diagnozowane, związane z nieodpowiednią dietą i stylem życia.

Co na zaparcia?

Z zaparciami możemy radzić sobie dwojako: farmakologicznie bądź zmianą trybu życia. Oczywiście wcześniej musimy także zdiagnozować problem, dlatego przy występowaniu krótkotrwałych zaparć, regularnie powtarzających się, należy udać się do lekarza.

W przypadku schorzeń, przy których występują zaparcia, takich jak cukrzyca, endometrioza, niedoczynność tarczycy, schorzenia neurologiczne, nowotwór czy przepuklina, konieczne jest utrzymywanie odpowiedniej diety, która ułatwia wypróżnianie się. Jest to oczywiście zalecane także w przypadku zaparć idiopatycznych, które można wyleczyć zmianą stylu życia. Na co zwracać szczególną uwagę?

  • Przyjmowanie w trakcie dnia minimum dwóch litrów wody. Odwodniony organizm jest znacznie bardziej narażony na występowanie zaparć.
  • Spożywanie produktów bogatych w błonnik, takich jak kasze czy chleb pełnoziarnisty. Błonnik wspomaga proces wypróżniania się poprzez zwiększenie objętości stolca.
  • Próbę stworzenia odruchu oddawania stolca o konkretnej godzinie.
  • Unikanie tłustej, ciężkostrawnej diety.
  • Korzystanie ze środków przeczyszczających jedynie w naglących sytuacjach. Próba odstawienia ich i polegania wyłącznie na własnym organizmie jest najzdrowsza.