Koło zamachowe jest to niezwykle istotny element układu napędowego. W silnikach benzynowych występuje klasyczne koło zamachowe natomiast w silnikach diesla oraz w niektórych bardziej „wysilonych” jednostkach benzynowych koło zamachowe dwumasowe. Koło dwumasowe pełni w samochodzie niezwykle ważne funkcje. Umiejscowienie go pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów powoduje, że wytłumia drgania przenoszone przez silnik na skrzynię biegów oraz na karoserię. Dzięki temu napęd działa płynnie, jest zabezpieczony przed wpływem drgań, a sama jazda jest bardziej komfortowa.

Koło zamachowe – obawy kierowców

Koło zamachowe jest, ogólnie rzecz biorąc trwale, ale niestety jest to element eksploatacyjny i jako taki musi być wymieniany. Szacowana żywotność koła zamachowego to ok. 200 000 km, przy czym może być ona sporo większa lub mniejsza w zależności od tego, w jaki sposób eksploatujemy samochód. Koło zamachowe umożliwia między innymi jazdę na niskich obrotach silnika, dzięki czemu oszczędzamy paliwo. W trakcie takiej jazdy występują jednak duże drgania, które muszą być tłumione, co powoduje szybsze zużycie koła dwumasowego.

Konieczność wymiany dwumasy niesie ze sobą ryzyko wysokich kosztów. Koła dwumasowe w zależności od typu samochodu kosztują od 1 000 do 4 500 zł. Jest to koszt samych części. Co więcej, jeśli musimy wymieniać dwumasę, najlepiej przy okazji wymienić sprzęgło. Sumaryczny koszt takiego serwisu w wielu wypadkach przekracza wartość pojazdu. Jazda z niesprawnym kołem zamachowym lub jego całkowita awaria podczas jazdy grozi zużyciem skrzyni biegów i sprzęgła, lub ich całkowitą awarią.

Używane samochody z dwumasą

Używane samochody z silnikiem diesla, są przeważnie sprzedawane, kiedy na liczniku przebiegu pojawia się 250-350 tys. km. Wynika to z obawy o żywotność kola zamachowego, która najprawdopodobniej niebawem dobiegnie końca, lub awaria już nastąpiła, a koło dwumasowe zostało zregenerowane. Regeneracja kola zamachowego nie jest zalecana i nie powinno się jej przeprowadzać, ale ponieważ koszt jest kilkukrotnie mniejszy, jest w tym sens z puntu widzenia sprzedawcy. Kupujący niestety jest zagrożony dużymi kosztami w niedługiej perspektywie czasu, ponieważ koło zamachowe po regeneracji nie wytrzyma zbyt dużo.

Kupując diesla, najlepiej jest zwrócić uwagę na używane auta z gwarancją. Jeśli koszt samochodu z gwarancją będzie nawet 10-15% wyższy niż średnia cena auta używanego bez gwarancji, to jest to niewiele w porównaniu z wydaniem np. 10 000 zł na remont układu napędowego, może czekać nas po awarii koła dwumasowego. Wszystkie samochody z gwarancją, przed sprzedażą przechodzą gruntowny przegląd, dzięki czemu mamy spokojną głowę.